Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Awarie i serwis twojego motocykla.
Regulamin forum
Ważne! Podawajcie tytuł tematu według następującego schematu: pełna nazwa motocykla - opis problemu np. Suzuki RM 125 - nie chce odpalać.
Awatar użytkownika
arapaho
Skuterzysta
Posty: 187
Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
Imię: Slawek
Motocykl: Honda CA Rebel 125
Lokalizacja: Czarna Woda
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Kontaktowanie:

Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: arapaho » 12 maja 2021, 22:02

Hej. Podczas jazdy po wertepach odczuwalne sa wyraźne drgania/skoki na kierownicy, którym towarzyszy stukot - tak jakby był luz widełek w szyjce ramy. Podejrzewam że może siadło jakieś łożysko a może wystarczy coś mocniej dokręcić ??? Jeśli łożysko to znalazłem na alledrogo dwa diametralnie różne zestawy łożysk główki ramy z czego jeden jest za 25,- a drugi 118,- i wyglądają jak z kompletnie różnych bajek. Nie rozumiem o co kaman... . To mój pierwszy motocykl i tego elementu jeszcze nie rozbierałem - może uczeni w piśmie koledzy mają jakieś sugestie :P
linki do tych zestawów :
https://allegro.pl/oferta/lozyska-glowk ... 0143274431
https://allegro.pl/oferta/lozyska-glowk ... 0143274431

kpl
Skuterzysta
Posty: 191
Rejestracja: 21 gru 2018, 14:20
Imię: Krzysztof
Motocykl: Suzuki GZ 125 Marauder; Honda VT 750
Lokalizacja: Warszawa
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: kpl » 12 maja 2021, 22:44

Chyba wkleiłeś dwa razy ten sam link ...

Awatar użytkownika
arapaho
Skuterzysta
Posty: 187
Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
Imię: Slawek
Motocykl: Honda CA Rebel 125
Lokalizacja: Czarna Woda
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Kontaktowanie:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: arapaho » 12 maja 2021, 22:51


Awatar użytkownika
Fotom
Biker
Posty: 409
Rejestracja: 24 wrz 2018, 18:34
Imię: Tomasz
Motocykl: Honda Varadero XL125V
Lokalizacja: Krzeszowice/Kraków
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Nocleg u mnie: pokój lub namiot
Zlot Iłki V:
Zlot Jeziorsko VI:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: Fotom » 13 maja 2021, 9:31

Te pierwsze to zwykłe kulkowe, których się już nie stosuje.
Te drugie, to łożyska wałkowe (igiełkowe), dużo lepsze, ponieważ mogą przenosić znacznie większe obciążenia. Nacisk wałeczka jest rozłożony na większą powierzchnię bieżni, niż nacisk kulki, przez co bieżnia nie wyrabia się punktowo.

Awatar użytkownika
Tom
Road Racer
Posty: 977
Rejestracja: 22 maja 2018, 11:01
Imię: Tomasz
Motocykl: Kymco Downtown 125i
Lokalizacja: Poznań
Zlot Skulsk IV:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: Tom » 13 maja 2021, 12:55

Na jednej aukcji podane jest do jakich roczników te łożyska pasują. Jakie masz u siebie, to musiał byś rozebrać widelec i dopiero potem zamawiać żeby nie wyrzucić niepotrzebnie kasy.
Dodam, że jak miałem 50-tkę, to tam były już łożyska toczne, stożkowe mimo że wszystkie inne 50-tki były na kulkach. Nawet gość który mi to pierwszy raz robił zdziwił się, że w małej pięćdziesiątce są takie łożyska. Nie ma reguły.

Awatar użytkownika
arapaho
Skuterzysta
Posty: 187
Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
Imię: Slawek
Motocykl: Honda CA Rebel 125
Lokalizacja: Czarna Woda
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Kontaktowanie:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: arapaho » 13 maja 2021, 22:28

Rozumiem, czyli najpierw rozbiórka. Mam nadzieję że to trafna diagnoza - dzisiaj zrobiłem experyment i postawiłem motor na stopce centralnej, następnie dociążyłem tylnie koło osobą małżonki i pokręciłem kierą prawo - lewo. Nie wyczułem żadnych anomalii. Natomiast gdy chwyciłem za lagi i zacząłem szarpać przód-tył to wyczułem delikatne luzy. Także chyba raczej nic innego to nie może być jak te łożyska... A może spróbować zniwelować ten luz dokręcając mocniej nakrętkę trzymająca sztycę aby minimalnie docisnąć łożyska...

Awatar użytkownika
slawek13
Uczeń
Posty: 110
Rejestracja: 14 wrz 2020, 8:57
Imię: Slawek
Motocykl: Honda Forza 125, Honda Goldwing 1800 Trike.
Lokalizacja: Świerzów, Dolnośląskie
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Kontaktowanie:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: slawek13 » 13 maja 2021, 22:47

Bywa tak że nakrętki też potrafią się lekko wyluzować, od drgań podczas jazdy, dobry pomysł to pierw sprawdzić i dokręcić wtedy zobaczysz.
Kiedyś takie coś parę razy przerabiałem jako mechanik z zawodu i pomogło nie zawsze trzeba od razu brać się za demontaż. Takie łożyska sporo wytrzymują.

Awatar użytkownika
Tom
Road Racer
Posty: 977
Rejestracja: 22 maja 2018, 11:01
Imię: Tomasz
Motocykl: Kymco Downtown 125i
Lokalizacja: Poznań
Zlot Skulsk IV:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: Tom » 13 maja 2021, 23:07

Jeśli masz luz ciągnąc za lagi, to obowiązkowo musisz dokręcić nakrętkę ale tak żeby nie zablokować sobie ruchu kierownicy :) . Dopiero po odpowiednim dokręceniu będziesz mógł sprawdzić, czy skręcając na boki nie wyczuwasz "skoków" i "haczeń" bo to by oznaczało że łożyska są do wymiany. Niestety często jest tak, że gdy pojawią się luzy, to te luzy wybijają bieżnię łożysk i są do wymiany.

mirage
Maniac Rider
Posty: 2833
Rejestracja: 07 paź 2017, 21:36
Imię: mirek
Motocykl: honda shadow vt 125 r 2000,lub odwrotnie...
Lokalizacja: konin'a okolice
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Nocleg u mnie: namiot
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Skulsk IV:
Zlot Iłki V:
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: mirage » 14 maja 2021, 8:02

Dowiedz się jakim momentem należy
dokręcać,złap dynamometr,sprawdź.
Może to wystarczy.
Przy tego typu pracach polecam
korzystanie z klucza
dynamometrycznego.

Awatar użytkownika
arapaho
Skuterzysta
Posty: 187
Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
Imię: Slawek
Motocykl: Honda CA Rebel 125
Lokalizacja: Czarna Woda
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Kontaktowanie:

Re: Suzuki GN125 - drgania kierownicy

Postautor: arapaho » 14 maja 2021, 20:35

Niestety nie posiadam dojścia do klucza dynamometrycznego, ale po sprawdzeniu tych dwóch śrub okazało się że miały spory luz. Każdą starałem się dokręcić z "czuciem" i poszło o 1/4 obrotu. Kierownica kręci się lekko bez wyczuwalnych skoków a telepanie i stukanie na wertepach ustało :!:
Nie masz uprawnien by zobaczyc obrazek!

Podziękowania za rady i odzew.


Wróć do „Warsztat”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość