Suzuki DR 800s "Big"

Tutaj możesz pochwalić się swoim moto.
Regulamin forum
Ważne! Jak zakładacie tytuł swojego tematu, podajcie pełną nazwę motocykla. Takie działanie porządkuje forum i zwiększy ilość odsłon waszego tematu.
dejv
Road Racer
Posty: 927
Rejestracja: 27 sie 2017, 2:07
Imię: Dawid
Motocykl: Aprilia Tuareg
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kawa u mnie: Tak
Zlot Skulsk IV:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Kontaktowanie:

Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: dejv » 08 sty 2021, 20:36

a7ea1496cbc73af4f11319a720467b6e-1000.jpg

W 1977 roku Thiery Sabinne startujący w Rajdzie Abidżan-Nicea zgubił się na libijskiej pustyni. Kilka dni błąkał się szukając drogi. To go zainspirowało. Na przełomie 1978 i 1979 roku zorganizował pierwszy rajd z Paryża do Dakaru. 10 tysięcy maratonu. 10 tysięcy kilometrów morderczego wyzwania dla ludzi i maszyn. W piasku pustyni, w morderczym upale rodziły się maszyny będące w stanie dotrwać do mety. W piaskach Mauretani, pod palącym, wśród potu, łez szczęścia i desperacji, rodziły się legendy.

W 1987 po raz pierwszy fabryczny zespół Suzuki wystawia swoją konstrukcję Rajdzie Faraonów. Na czele zespołu stoi Gaston Rahier. „Latający Belg”, tak niski że siedząc na motocyklu rajdowym nie miał szans aby nogami dosięgnąć do ziemi. "The little man with the giant reputation."
Aby zrozumieć czym był ówczesny motocykl enduro musimy cofnąć się w czasie. Świat enduro wyglądał wtedy inaczej. W latach ’70, motocykle enduro o pojemności 500ccm były uznawane za niezwykle mocne i wymagające maszyny. Bardzo szybko okazało się, że mocy brakuje… Gdy Suzuki stanęło do walki, konkurencja miała po dwa cylindry generujące 80 koni mechanicznych.

007_GastonRahierSR42-Dakar88.jpg

W 1988 roku na linii startu stanęło Suzuki DR 750 Z. Jeden cylinder o pojemności ponad 810ccm. Silnik chłodzony powietrzem i olejem. Moc ponad 65 koni. Zbiorniki paliwa o pojemności 65 litrów. Słabsze od konkurencji ale też lżejsze. Jednocylindrowy silnik pozbawiony układu chłodzenia był zauważalnie lżejszy od konkurencyjnych jednostek. Motocykl był wysoki, ale chwalony za prowadzenie. Na metę dotarł jako 9.
Suzuki-DR800-Z-P-D-88.jpg

W 1989 Malboro postanowiło sponsorować inna firmę. Pustynny Express zyskał nowe barwy, jak się później okazało ikoniczne. Charakterystyczny zólty kolor stał się wizytówką motocykla, tak samo jak charakterystyczny dziub wraz z owiewką.
Konstrukcję poprawiono. Pierwszy motocykl miał trzy zbiorniki paliwa: 45 litrów klasycznie i 15 podzielone na dwa zbiorniki umieszczone z tyłu. Druga generacja dostała 4 zbiorniki. Przedni zbiornik podzielono co pozwoliło na opuszczenie go niżej i obniżenie środka ciężkości. Pomiędzy zbiornikami znlazło się miejsce na dolot. Zwiększono pojemność skokowa do 853ccm. Poprawiono zawieszenie, wykonano nowa ramę ze stali chromo-molibdenowej. Obniżono masę motocykla bez płynów do sensacyjnych 151 kg. 65 litrów paliwa było standardem. Motocykl zużywał do 18 litrów na 100km wydm. Motocykl szybko zasłużył na swój przydomek „Desert Express”.
Nie masz uprawnien by zobaczyc obrazek!

Nie masz uprawnien by zobaczyc obrazek!


Ostatnie wcielenie dakarowego Suzuki miało 853ccm. Wzrósł moc i moment. Zmieniono ramę zrywając z seryjną konstrukcją.
Nie masz uprawnien by zobaczyc obrazek!

Epoka Legend dobiegała końca. Super Tenere, AfricaTwin, Elephant i DRZ odchodziły robiąc miejsce dla swoich następców. Nigdy wcześniej i nigdy później dakarowe motocykle nie budziły tyle emocji.

Drogowa odmiana Suzuki różniła się od rajdowego odpowiednika tylko odrobinę – oczywiście ta „odrobina” jest umowna. Suzuki DR750 Big był napędzany jednocylidrowym silnikiem o pojemności 727ccm i mocy 50KM. W odróżnieniu od konkurencji Big jest często traktowany jako najbardziej offroadowy przedstawiciel swojego gatunku. AfricaTwin i Super Tenere są cięższe, ale oferują tez lepsza ochronę przed wiatrem i są bardziej „cywilizowane”.
Big pozostał wierny swoim korzeniom. 29 litrowy zbiornik paliwa dający absurdalny zasięg. Siodełko było na tyle wysoko, że niższe osoby nie miały szans aby wygodnie się podeprzeć. Silnik o zerojedynkowej charakterystyce dużego singla. Minimalistyczny zestaw wskaźników. Szybka która osłaniała licznik i charakterystyczny dziub.
Nie masz uprawnien by zobaczyc obrazek!


W latach ’90 Big został ucywilizowany. Zbiornik zmniejszył się do 24 litrów. Pojemność wzrosła do 767ccm. Tylne koło zaczęło być hamowane za pomocą tarczy hamulcowej. Siodełko trochę się obniżyło. Plastiki zrobiły się bardziej pokazowe a masa wzrosła… „Big” zniknęło z nazwy a motocykl oficjalnie nazywał się DR800s.
Mimo to pod spodem nadal tkwi Big. Największy produkcyjny singiel w historii.
Nie masz uprawnien by zobaczyc obrazek!


Swój egzemplarz zakupiłem z premedytacją. Silnik jest prosty i bezawaryjny. 50 KM w teorii pozwala na rozpędzenie się 160 km/h. W praktyce typowa prędkością podróżną jest 90-110 km/h. No, może 120 o ile ktoś jest dość niski. Inaczej symboliczna owiewka przestaje kompletnie działać i walczymy z wiatrem. Do tego stopnia, ze gdy stoję na motocyklu to w kasku jest ciszej niż gdy siedzę.
Zawieszenie niczym nie odbiega od ówczesnej konkurencji. 24 cm skoku z przodu, 22 cm z tyłu. Hamulce raczej spowalniają niż hamują. Pojedyncza tarcza ma 300mm. Tył jest kompletnie niedozowalny – albo blokuje koło albo nie hamuje. Zadziwiająco dobre jest światło.
Z resztą, cześć forumowiczów miała okazję obejrzeć moto na żywo w Kruszwicy.

Po zakupie zmieniłem kolor. Czarny mat jakoś mi nie leżał. Jednak wolałem biały mat.
Nie masz uprawnien by zobaczyc link!

Nie masz uprawnien by zobaczyc link!


Zmienione zostało sprzęgło, stare się ślizgało.
Nie masz uprawnien by zobaczyc link!


Wrzuciłem nowe opony (Pirelli MT21 na przód i Mitas E-09 na tył). Przy okazji podwójny fabryczny wydech wyleciał a na jego miejsce wleciał lekki, aluminiowy odpowiednik.
Nie masz uprawnien by zobaczyc link!


W międzyczasie umarł „ślimak” napędzający szybkościomierz więc zamieniłem oryginalny licnzik na nowy odpowednik.
Nie masz uprawnien by zobaczyc link!

Nie masz uprawnien by zobaczyc link!


Obecnie Big czeka na nowe sprężyny zawieszenia – ale i tak dzielnie walczy i nawija kilometry.
Nie masz uprawnien by zobaczyc link!

Nie masz uprawnien by zobaczyc link!

Nie masz uprawnien by zobaczyc link!

Awatar użytkownika
Groot
Zarząd
Posty: 1662
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:43
Imię: Krzysztof
Motocykl: Can Am Spyder
Lokalizacja: Katowice
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Jeziorsko I:
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Jeziorsko VI:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Forumowy gospodarz:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: Groot » 08 sty 2021, 22:21

Super...Teraz czekamy na opisy Twoich przygód i miejsc które odwiedziłeś...Na prawdę czyta się super...:)

bob127
Zarząd
Posty: 3520
Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:41
Imię: Robert
Motocykl: cbr 125 r i inny
Lokalizacja: Piastów
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Iłki V:
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: bob127 » 09 sty 2021, 9:13

Genialne. Widać serce i zajawkę do tego modelu.Mam nadzieję, że w tym sezonie uda się nawinąć wspólnie kilka kilometrów opuszczając przyczepny asfalt. Ja z kolei stawiam na twina czyli supertenere 750
i to na te z roczników 88-93 zresztą co tu gadać
https://youtu.be/LpkJQ835BI8
Ciężki klocek, chla jak smok ale jak już zasiądziemy za sterami nie mamy ochoty zsiadać niezależnie od tego co mamy pod oponami.Poza tym trzeba ratować to co pozostaje z motocyklowej cywilizacji lat 90 tych
bo Nam wszystkie wartościowe maszyny normy euro przetrzebią.Lwg
I najważniejsze.Niech się schowają motobandy i inne ścigacze.pl.Tak dobrego tekstu o pojedynczym modelu dawno już nie czytałem.

Awatar użytkownika
Aardvark
Easy Rider
Posty: 599
Rejestracja: 18 gru 2018, 8:27
Imię: Marcel
Motocykl: Yamaha Nmax 125, Barton Classic 125
Lokalizacja: Bytom
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: Aardvark » 09 sty 2021, 11:49

Fajny wstęp i opis. Ale chwalenie się motocyklem o pojemności zdecydowanie większej niż 125 na forum poświęconym motocyklom 125 ccm uwazam przynajmniej za faux pas i brak taktu.

Awatar użytkownika
Groot
Zarząd
Posty: 1662
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:43
Imię: Krzysztof
Motocykl: Can Am Spyder
Lokalizacja: Katowice
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Jeziorsko I:
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Jeziorsko VI:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Forumowy gospodarz:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s

Postautor: Groot » 09 sty 2021, 11:55

Aardvark pisze:Fajny wstęp i opis. Ale chwalenie się motocyklem o pojemności zdecydowanie większej niż 125 na forum poświęconym motocyklom 125 ccm uwazam przynajmniej za faux pas i brak taktu.


Forumowicze posiadający motocykle o większej pojemności niż 125cc są traktowani tak samo jak pozostali użytkownicy i mają takie same prawo opisywać swoje maszyny. Miałem nadzieję że skończyliśmy wałkować ten temat...

Awatar użytkownika
Aardvark
Easy Rider
Posty: 599
Rejestracja: 18 gru 2018, 8:27
Imię: Marcel
Motocykl: Yamaha Nmax 125, Barton Classic 125
Lokalizacja: Bytom
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: Aardvark » 09 sty 2021, 12:27

O ile mnie wzrok nie myli to to w nagłówku forum jest:
Forum Motocykle 125
Forum poświęcone wszystkim moto i skuterom 125 cm

Forum.jpg

A skoro tak to to piszmy o moto 125.
Albo zmieńmy nagłówek i charakter forum na "ogólnomotocyklowe". Wtedy będzie ok.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Groot
Zarząd
Posty: 1662
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:43
Imię: Krzysztof
Motocykl: Can Am Spyder
Lokalizacja: Katowice
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Jeziorsko I:
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Jeziorsko VI:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Forumowy gospodarz:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: Groot » 09 sty 2021, 12:49

Jak sądzę zauważyłeś post jest napisany w dziale Inne moto - tam umieszczamy właśnie opisy innych motocykli - dotyczy to również większych pojemności...

Nie widziałem Twojego oburzenia pod postem Yamaha Tricity 300 od Jorga w dziale Yamacha 125...

Re: Yamaha Tricity 300 od Jorga
Postautor: Aardvark » 04 sie 2020, 20:36

Oby Ci służyła tak dobrze jak Dowtown

Awatar użytkownika
Aardvark
Easy Rider
Posty: 599
Rejestracja: 18 gru 2018, 8:27
Imię: Marcel
Motocykl: Yamaha Nmax 125, Barton Classic 125
Lokalizacja: Bytom
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: Aardvark » 09 sty 2021, 12:58

Nieprawda. Post jak i temat jest w dziale Inne motocykle / Twoja inna 125.
Forum2.jpg

A jednak temat nie dotyczy moto 125.

Nie ma co ściemniać i stosować półśrodki. Forum zmierza w stronę "ogólnomotocyklową", a nie ograniczoną do 125 ccm. Szkoda. Ale skoro tak, to jestem zdania że trzeba to jasno napisać i zmienić nagłówek i opis forum, żeby było to jasne dla wszystkich.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Groot
Zarząd
Posty: 1662
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:43
Imię: Krzysztof
Motocykl: Can Am Spyder
Lokalizacja: Katowice
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Jeziorsko I:
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Jeziorsko VI:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Forumowy gospodarz:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: Groot » 09 sty 2021, 13:00

Widzę że w zależności o kim piszesz Twoje zdania są diametralnie inne...Jorg Ci nie przeszkadz a Dejv tak...Ja rówież opisywałem moje Piaggio mp3 400cc...

Awatar użytkownika
Aardvark
Easy Rider
Posty: 599
Rejestracja: 18 gru 2018, 8:27
Imię: Marcel
Motocykl: Yamaha Nmax 125, Barton Classic 125
Lokalizacja: Bytom
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Kontaktowanie:

Re: Suzuki DR 800s "Big"

Postautor: Aardvark » 09 sty 2021, 13:02

Co masz na myśli?


Wróć do „Twój motocykl”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość