Jak wytłumić wibracje ?
Regulamin forum
Ważne! Podawajcie tytuł tematu według następującego schematu: pełna nazwa motocykla - opis problemu np. Suzuki RM 125 - nie chce odpalać.
Ważne! Podawajcie tytuł tematu według następującego schematu: pełna nazwa motocykla - opis problemu np. Suzuki RM 125 - nie chce odpalać.
- arapaho
- Skuterzysta
- Posty: 187
- Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
- Imię: Slawek
- Motocykl: Honda CA Rebel 125
- Lokalizacja: Czarna Woda
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Kontaktowanie:
Jak wytłumić wibracje ?
Panowie , w moim GeNku powyżej 7k obr. motorek dostaje dość odczuwalnych wibracji które objawiają się mrowieniem pod tyłkiem i brakiem widoczności w lusterkach. Zatem pytanko - czy to norma ? Czy motocykl posiada jakąś poduszkę pod silnikiem która niwelowałaby takowe wibracje , lub czy istnieje jakaś inna możliwość ich zniwelowania ?
-
- Road Racer
- Posty: 922
- Rejestracja: 27 sie 2017, 2:07
- Imię: Dawid
- Motocykl: Aprilia Tuareg
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kawa u mnie: Tak
- Zlot Skulsk IV:
- Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
- Kontaktowanie:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
Urok pojedynczego cylindra.
Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
-
- Zarząd
- Posty: 3517
- Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:41
- Imię: Robert
- Motocykl: cbr 125 r i inny
- Lokalizacja: Piastów
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Zlot Złoty Potok II:
- Zlot Jeziorsko III:
- Zlot Iłki V:
- Zlot Jeziorsko VI:
- Zlot Kruszwica VII:
- Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
- Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
- Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
- Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
- Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
- Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
- Kontaktowanie:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
Singiel, singlem musi wibrować. Miałem klon "twojego" silnika w romecie k125. Wibracje były tak
odczuwalne , że poprzedni właściciel nie jeździł w zakresie wyższych obrotów. Po "przełamaniu"
obrotów wibracje stawały się mniej uciążliwe. Mój następny motocykl junak 127 miał podobny
silnik ale z wałkiem wyrównoważającym i tu już problemów z wibracjami nie było. Lwg
odczuwalne , że poprzedni właściciel nie jeździł w zakresie wyższych obrotów. Po "przełamaniu"
obrotów wibracje stawały się mniej uciążliwe. Mój następny motocykl junak 127 miał podobny
silnik ale z wałkiem wyrównoważającym i tu już problemów z wibracjami nie było. Lwg
- arapaho
- Skuterzysta
- Posty: 187
- Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
- Imię: Slawek
- Motocykl: Honda CA Rebel 125
- Lokalizacja: Czarna Woda
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Kontaktowanie:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
Czyli ten typ tak ma OK - więc nie pozostaje nic innego jak nauczyć sie z tym żyć . Grunt, że nie jest to wynik jakiegoś defektu. Dzieki!
- Tom
- Road Racer
- Posty: 977
- Rejestracja: 22 maja 2018, 11:01
- Imię: Tomasz
- Motocykl: Kymco Downtown 125i
- Lokalizacja: Poznań
- Zlot Skulsk IV:
- Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
Trochę nawiązując do tematu wibracji: czy to jest domena silników zamocowanych w ramie że tak trzęsą jak ludzie opisują? Pytam dlatego, że u mnie w tym jak i poprzednich - ale skuterach - silnik nie trząsł budą, tyle że on jest częścią wahacza i na ramie nie jest na sztywno zamocowany. Może to jest powodem, że nie słyszałem przy skuterach o narzekaniu na drgania ?
-
- Zarząd
- Posty: 3517
- Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:41
- Imię: Robert
- Motocykl: cbr 125 r i inny
- Lokalizacja: Piastów
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Zlot Złoty Potok II:
- Zlot Jeziorsko III:
- Zlot Iłki V:
- Zlot Jeziorsko VI:
- Zlot Kruszwica VII:
- Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
- Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
- Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
- Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
- Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
- Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
- Kontaktowanie:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
Tom pisze:Trochę nawiązując do tematu wibracji: czy to jest domena silników zamocowanych w ramie że tak trzęsą jak ludzie opisują? Pytam dlatego, że u mnie w tym jak i poprzednich - ale skuterach - silnik nie trząsł budą, tyle że on jest częścią wahacza i na ramie nie jest na sztywno zamocowany. Może to jest powodem, że nie słyszałem przy skuterach o narzekaniu na drgania ?
W motocyklach silnik "siedzi" w ramie a nawet czasami stanowi integralną część ramy. Mam też twina czyli 2 cylindry(nieregulaminowa pojemność) ale przy niskich prędkościach na wyższych biegach też wpada w wibracje dlatego na mieście zostaje 1,2 czasem trzeci bieg. Najlepszą kulturę pracy mają rzędówki (4 cylindry) szczególnie system cross-plain z korbowodami przesuniętymi o 90 stopni. Ale to już inna historia (r1).Dodatkowo w motocyklach przeniesienie napędu potrafi generować drgania (łańcuch i zębatki) zwłaszcza podczas zmiany biegów. W skuterach jest to płynniejsze bo odbywa się bezstopniowo stąd zapewne mniejsze drgania.
Jak się mylę to poprawcie. Pozdrawiam i Lwg.
-
- Road Racer
- Posty: 922
- Rejestracja: 27 sie 2017, 2:07
- Imię: Dawid
- Motocykl: Aprilia Tuareg
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kawa u mnie: Tak
- Zlot Skulsk IV:
- Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
- Kontaktowanie:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
W wypadku silnika spalinowego mamy dwa wibracje pierwszego i drugiego rzędu.
Sama konstrukcja silnika (ilość i układ cylindrów) jest w stanie je mniej lub bardziej wyeliminować. Najmniej wibrujące silniki to jednostki R6 i boksery. W wypadku tych jednostek rozkład mas wirujących eliminuje wibracje.
Druga sprawa jaka wpływa na wibracje to "power stroke overlaping". Silnik mający 1 cylinder oddaje moc jedynie przez 60st na każde 720 stopni obrotów wału korbowego. To właśnie dlatego gdy w singlu zapniecie wysoki bieg i próbujecie przyspieszać to tak wyraźnie czuć szarpanie - po prostu te szarpnięcia to suwy pracy gdy silnik oddaje moc i ciągnie za łancuch. Nawet jeśli ciągnie mocno to robi to rzadko - efekt to właśnie takie nierówne oddawanie mocy. Czy jest to wada? Czasami to zaleta. Gdy poruszamy się po mało przyczepnej powierzchni, takie przerwy w dostawie mocy pozwalają oponie (lub oponom) chwycić trakcję. Gdy mamy zapewnioną świetną przyczepność (np na torze) to z zasady im więcej cylindrów tym lepiej. Jest to tez powód dla którego łatwo szybkim puszczeniem sprzęgła zdusić singla - wystarczy trafić w moment gdy nie oddaje mocy. Z podobnego powodu odpalanie dużego singla "na popych" to katorga - trzeba pokonać kompresję upakowaną w jednym miejscu obrotu wału.
Przy dwóch cylindrach zależnie od kolejności zapłonu możemy mieć dwa "pulsy mocy" występujące po sobie (np Yamaha R2 270st czy H-D V2) lub dośc daleko od siebie oddalone. Przy silniku mającym 3 cylindry silnik oddaje moc przez 180st na każde 720 stopni obrotu. I tak dalej...
Wspomniana kwestia budowy wału korbowego - płaski (flat) vs krzyżowy (cross-plain). To wbrew pozorom nie tyle kwestia wibracji ile oddawania mocy przez silnik. Polecam ten fragment recenzji Ryana na temat XTZ1200 wyposażonej w silnik R2 ale z nietypową kolejnością zapłonu. Crossplain to rozwinięcie tego układu. Oglądamy od 9:03.
Jeśli ktoś chce się wgłębić w temat to polecam analizę silników V8 z płaskim i krzyżowym wałem. Dlaczego akurat tych silników? Bo jest ich najwięcej na drogach
Sama konstrukcja silnika (ilość i układ cylindrów) jest w stanie je mniej lub bardziej wyeliminować. Najmniej wibrujące silniki to jednostki R6 i boksery. W wypadku tych jednostek rozkład mas wirujących eliminuje wibracje.
Druga sprawa jaka wpływa na wibracje to "power stroke overlaping". Silnik mający 1 cylinder oddaje moc jedynie przez 60st na każde 720 stopni obrotów wału korbowego. To właśnie dlatego gdy w singlu zapniecie wysoki bieg i próbujecie przyspieszać to tak wyraźnie czuć szarpanie - po prostu te szarpnięcia to suwy pracy gdy silnik oddaje moc i ciągnie za łancuch. Nawet jeśli ciągnie mocno to robi to rzadko - efekt to właśnie takie nierówne oddawanie mocy. Czy jest to wada? Czasami to zaleta. Gdy poruszamy się po mało przyczepnej powierzchni, takie przerwy w dostawie mocy pozwalają oponie (lub oponom) chwycić trakcję. Gdy mamy zapewnioną świetną przyczepność (np na torze) to z zasady im więcej cylindrów tym lepiej. Jest to tez powód dla którego łatwo szybkim puszczeniem sprzęgła zdusić singla - wystarczy trafić w moment gdy nie oddaje mocy. Z podobnego powodu odpalanie dużego singla "na popych" to katorga - trzeba pokonać kompresję upakowaną w jednym miejscu obrotu wału.
Przy dwóch cylindrach zależnie od kolejności zapłonu możemy mieć dwa "pulsy mocy" występujące po sobie (np Yamaha R2 270st czy H-D V2) lub dośc daleko od siebie oddalone. Przy silniku mającym 3 cylindry silnik oddaje moc przez 180st na każde 720 stopni obrotu. I tak dalej...
Wspomniana kwestia budowy wału korbowego - płaski (flat) vs krzyżowy (cross-plain). To wbrew pozorom nie tyle kwestia wibracji ile oddawania mocy przez silnik. Polecam ten fragment recenzji Ryana na temat XTZ1200 wyposażonej w silnik R2 ale z nietypową kolejnością zapłonu. Crossplain to rozwinięcie tego układu. Oglądamy od 9:03.
Jeśli ktoś chce się wgłębić w temat to polecam analizę silników V8 z płaskim i krzyżowym wałem. Dlaczego akurat tych silników? Bo jest ich najwięcej na drogach
- Tom
- Road Racer
- Posty: 977
- Rejestracja: 22 maja 2018, 11:01
- Imię: Tomasz
- Motocykl: Kymco Downtown 125i
- Lokalizacja: Poznań
- Zlot Skulsk IV:
- Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
Dzięki za niezły wykład
-
- Zarząd
- Posty: 3517
- Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:41
- Imię: Robert
- Motocykl: cbr 125 r i inny
- Lokalizacja: Piastów
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Zlot Złoty Potok II:
- Zlot Jeziorsko III:
- Zlot Iłki V:
- Zlot Jeziorsko VI:
- Zlot Kruszwica VII:
- Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
- Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
- Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
- Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
- Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
- Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
- Kontaktowanie:
Re: Jak wytłumić wibracje ?
Jak jechać to po całości.
https://youtu.be/oEXUrO5wYcE
Od rocznika 2010 z crossplain-em można wrzucać wyższe biegi w litrówce i z nich przyśpieszać.
W/g niektórych oddawanie mocy na koło było lepsze w starszych modelach (może to tylko subiektywne odczucia). Jeszcze nie testowałem ale jeśli się uda podzielę się wrażeniami. Lwg
https://youtu.be/oEXUrO5wYcE
Od rocznika 2010 z crossplain-em można wrzucać wyższe biegi w litrówce i z nich przyśpieszać.
W/g niektórych oddawanie mocy na koło było lepsze w starszych modelach (może to tylko subiektywne odczucia). Jeszcze nie testowałem ale jeśli się uda podzielę się wrażeniami. Lwg
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości