Jak wytłumić wibracje ?

Awarie i serwis twojego motocykla.
Regulamin forum
Ważne! Podawajcie tytuł tematu według następującego schematu: pełna nazwa motocykla - opis problemu np. Suzuki RM 125 - nie chce odpalać.
Awatar użytkownika
arapaho
Skuterzysta
Posty: 187
Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
Imię: Slawek
Motocykl: Honda CA Rebel 125
Lokalizacja: Czarna Woda
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Kontaktowanie:

Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: arapaho » 29 cze 2021, 22:25

Panowie , w moim GeNku powyżej 7k obr. motorek dostaje dość odczuwalnych wibracji które objawiają się mrowieniem pod tyłkiem i brakiem widoczności w lusterkach. Zatem pytanko - czy to norma ? Czy motocykl posiada jakąś poduszkę pod silnikiem która niwelowałaby takowe wibracje , lub czy istnieje jakaś inna możliwość ich zniwelowania ?

dejv
Road Racer
Posty: 922
Rejestracja: 27 sie 2017, 2:07
Imię: Dawid
Motocykl: Aprilia Tuareg
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kawa u mnie: Tak
Zlot Skulsk IV:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Kontaktowanie:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: dejv » 29 cze 2021, 23:05

Urok pojedynczego cylindra.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

bob127
Zarząd
Posty: 3517
Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:41
Imię: Robert
Motocykl: cbr 125 r i inny
Lokalizacja: Piastów
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Iłki V:
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Kontaktowanie:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: bob127 » 30 cze 2021, 13:36

Singiel, singlem musi wibrować. Miałem klon "twojego" silnika w romecie k125. Wibracje były tak
odczuwalne , że poprzedni właściciel nie jeździł w zakresie wyższych obrotów. Po "przełamaniu"
obrotów wibracje stawały się mniej uciążliwe. Mój następny motocykl junak 127 miał podobny
silnik ale z wałkiem wyrównoważającym i tu już problemów z wibracjami nie było. Lwg

Awatar użytkownika
arapaho
Skuterzysta
Posty: 187
Rejestracja: 23 wrz 2020, 22:12
Imię: Slawek
Motocykl: Honda CA Rebel 125
Lokalizacja: Czarna Woda
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Kontaktowanie:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: arapaho » 30 cze 2021, 17:31

Czyli ten typ tak ma :) OK - więc nie pozostaje nic innego jak nauczyć sie z tym żyć . Grunt, że nie jest to wynik jakiegoś defektu. Dzieki!

Awatar użytkownika
Tom
Road Racer
Posty: 977
Rejestracja: 22 maja 2018, 11:01
Imię: Tomasz
Motocykl: Kymco Downtown 125i
Lokalizacja: Poznań
Zlot Skulsk IV:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: Tom » 01 lip 2021, 9:57

Trochę nawiązując do tematu wibracji: czy to jest domena silników zamocowanych w ramie że tak trzęsą jak ludzie opisują? Pytam dlatego, że u mnie w tym jak i poprzednich - ale skuterach - silnik nie trząsł budą, tyle że on jest częścią wahacza i na ramie nie jest na sztywno zamocowany. Może to jest powodem, że nie słyszałem przy skuterach o narzekaniu na drgania ?

bob127
Zarząd
Posty: 3517
Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:41
Imię: Robert
Motocykl: cbr 125 r i inny
Lokalizacja: Piastów
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Iłki V:
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Kontaktowanie:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: bob127 » 01 lip 2021, 10:52

Tom pisze:Trochę nawiązując do tematu wibracji: czy to jest domena silników zamocowanych w ramie że tak trzęsą jak ludzie opisują? Pytam dlatego, że u mnie w tym jak i poprzednich - ale skuterach - silnik nie trząsł budą, tyle że on jest częścią wahacza i na ramie nie jest na sztywno zamocowany. Może to jest powodem, że nie słyszałem przy skuterach o narzekaniu na drgania ?


W motocyklach silnik "siedzi" w ramie a nawet czasami stanowi integralną część ramy. Mam też twina czyli 2 cylindry(nieregulaminowa pojemność) ale przy niskich prędkościach na wyższych biegach też wpada w wibracje dlatego na mieście zostaje 1,2 czasem trzeci bieg. Najlepszą kulturę pracy mają rzędówki (4 cylindry) szczególnie system cross-plain z korbowodami przesuniętymi o 90 stopni. Ale to już inna historia (r1).Dodatkowo w motocyklach przeniesienie napędu potrafi generować drgania (łańcuch i zębatki) zwłaszcza podczas zmiany biegów. W skuterach jest to płynniejsze bo odbywa się bezstopniowo stąd zapewne mniejsze drgania.
Jak się mylę to poprawcie. Pozdrawiam i Lwg.

dejv
Road Racer
Posty: 922
Rejestracja: 27 sie 2017, 2:07
Imię: Dawid
Motocykl: Aprilia Tuareg
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kawa u mnie: Tak
Zlot Skulsk IV:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:
Kontaktowanie:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: dejv » 01 lip 2021, 12:45

W wypadku silnika spalinowego mamy dwa wibracje pierwszego i drugiego rzędu.
Sama konstrukcja silnika (ilość i układ cylindrów) jest w stanie je mniej lub bardziej wyeliminować. Najmniej wibrujące silniki to jednostki R6 i boksery. W wypadku tych jednostek rozkład mas wirujących eliminuje wibracje.

Druga sprawa jaka wpływa na wibracje to "power stroke overlaping". Silnik mający 1 cylinder oddaje moc jedynie przez 60st na każde 720 stopni obrotów wału korbowego. To właśnie dlatego gdy w singlu zapniecie wysoki bieg i próbujecie przyspieszać to tak wyraźnie czuć szarpanie - po prostu te szarpnięcia to suwy pracy gdy silnik oddaje moc i ciągnie za łancuch. Nawet jeśli ciągnie mocno to robi to rzadko - efekt to właśnie takie nierówne oddawanie mocy. Czy jest to wada? Czasami to zaleta. Gdy poruszamy się po mało przyczepnej powierzchni, takie przerwy w dostawie mocy pozwalają oponie (lub oponom) chwycić trakcję. Gdy mamy zapewnioną świetną przyczepność (np na torze) to z zasady im więcej cylindrów tym lepiej. Jest to tez powód dla którego łatwo szybkim puszczeniem sprzęgła zdusić singla - wystarczy trafić w moment gdy nie oddaje mocy. Z podobnego powodu odpalanie dużego singla "na popych" to katorga - trzeba pokonać kompresję upakowaną w jednym miejscu obrotu wału.

Przy dwóch cylindrach zależnie od kolejności zapłonu możemy mieć dwa "pulsy mocy" występujące po sobie (np Yamaha R2 270st czy H-D V2) lub dośc daleko od siebie oddalone. Przy silniku mającym 3 cylindry silnik oddaje moc przez 180st na każde 720 stopni obrotu. I tak dalej...





Wspomniana kwestia budowy wału korbowego - płaski (flat) vs krzyżowy (cross-plain). To wbrew pozorom nie tyle kwestia wibracji ile oddawania mocy przez silnik. Polecam ten fragment recenzji Ryana na temat XTZ1200 wyposażonej w silnik R2 ale z nietypową kolejnością zapłonu. Crossplain to rozwinięcie tego układu. Oglądamy od 9:03.


Jeśli ktoś chce się wgłębić w temat to polecam analizę silników V8 z płaskim i krzyżowym wałem. Dlaczego akurat tych silników? Bo jest ich najwięcej na drogach ;)

Awatar użytkownika
Tom
Road Racer
Posty: 977
Rejestracja: 22 maja 2018, 11:01
Imię: Tomasz
Motocykl: Kymco Downtown 125i
Lokalizacja: Poznań
Zlot Skulsk IV:
Kruszwica - Dziesiąte spotkanie forumowe.:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: Tom » 01 lip 2021, 14:23

Dzięki za niezły wykład :-) :idea:

bob127
Zarząd
Posty: 3517
Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:41
Imię: Robert
Motocykl: cbr 125 r i inny
Lokalizacja: Piastów
Kawa u mnie: Tak
Drobna naprawa u mnie: Tak
Zlot Złoty Potok II:
Zlot Jeziorsko III:
Zlot Iłki V:
Zlot Jeziorsko VI:
Zlot Kruszwica VII:
Sulejów - Ósme spotkanie formowe.:
Bocheniec - Dziewiąte spotkanie forumowe.:
Dąbie - Jedenaste spotkanie forumowe:
Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
Czerna - Pietnaste spotkanie forumowe.:
Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
Kontaktowanie:

Re: Jak wytłumić wibracje ?

Postautor: bob127 » 02 lip 2021, 10:06

Jak jechać to po całości.
https://youtu.be/oEXUrO5wYcE
Od rocznika 2010 z crossplain-em można wrzucać wyższe biegi w litrówce i z nich przyśpieszać.
W/g niektórych oddawanie mocy na koło było lepsze w starszych modelach (może to tylko subiektywne odczucia). Jeszcze nie testowałem ale jeśli się uda podzielę się wrażeniami. Lwg


Wróć do „Warsztat”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości