L5E
-
Online
- Uczeń
- Posty: 127
- Rejestracja: 09 mar 2023, 19:26
- Imię: Paweł
- Motocykl: Hyosung GV125 , Piaggio MP3 500 i.e
- Lokalizacja: Krakow
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
- Kontaktowanie:
L5E
Z racji że sporo rozmawialiśmy zarówno na zlotach jak i online o motocyklach trójkołowych , pomyślałem aby założyć osobny , poświęcony im temat. Tutaj będzie można wymienić się spostrzeżeniami i doświadczeniem dotyczącym tych pojazdów.
- Groot
- Zarząd
- Posty: 1664
- Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:43
- Imię: Krzysztof
- Motocykl: Can Am Spyder
- Lokalizacja: Katowice
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Zlot Jeziorsko I:
- Zlot Złoty Potok II:
- Zlot Jeziorsko III:
- Zlot Jeziorsko VI:
- Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
- Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
- Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
- Forumowy gospodarz:
- Kontaktowanie:
Re: L5E
od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje następujący przepis : - „motocykl - pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.);”
Motocykle trójkołowe na kat. B – co mówią przepisy?
Prowadzenie trójkołowca na kat. B to opcja umożliwiająca poruszanie się motocyklem bez konieczności podchodzenia do dedykowanego egzaminu. Nie wszyscy jednak mogą z niej skorzystać. Według przepisów ruchu drogowego jazdę na trajce mogą rozpocząć osoby, które od minimum trzech lat mają uprawnienia kat. B. Takie samo prawo dotyczy kierowców z prawem jazdy kat. B, którzy chcą jeździć jednośladem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm³.
Uprawnienia kierowców posiadających prawo jazdy kat. B ograniczają się również do wybranego rodzaju pojazdów. Po trzech latach doświadczenia za kółkiem mogą oni prowadzić wyłącznie motocykl trójkołowy z homologacją L5e. Pojazd musi być wyposażony w przynajmniej dwa koła na jednej osi (przedniej lub tylnej), a rozstaw kół nie może być mniejszy niż 460 mm. Pojazdy, które nie spełniają wymienionych kryteriów, są dostępne wyłącznie dla kierowców z prawem jazdy kategorii A.
Ja kupując Can Ama nie miałem wbitego L5e w dowodzie . Trwało to trochę ponad godzine użeranie się w urzędzie komunikacji , ale postawiłem sprawę jasno - nie odbiorę dowodu rejestracyjnego (jeszcze tego tymczasowego na miesiąc) jeśli nie będzie tam określone jaki jest to typ motocykla - rubryka J .Dodadkowo miałem wydrukowaną szczegółową specyfikacje kanadyjskiego producenta Can Am'ów ( bezproblemu można taką znaleść do każdego motocykla w necie ) . Koniec końców mam dodatkowy wpis L5e w dowodzie . Nie należy dąć się spławic w urzędzie bo oni są zobowiązani określić typ motocykla - jeśli spełnia wszystkie wymagania dla danej klasy - nawet jeśli kupiliśmy motocykl w którym wcześniej nie było takiego wpisu w dowodzie rejestracyjnym.
Co do samych motocykli na L5e - miałem Piaggio mp3 , mam Can Ama .Niby ta sama kategoria L5e a dwie diametralnie różne maszyny .
Piaggio to stabilniejszna wersja motocykla - rozstaw kół daje większą stabilność ale motocykl składa się jak jego dwu kołowi bracia.
Atomatyczna skrzynia biegów , trzy koła składanie się w zakrętach dają naprawdę dużą frajdę z jazdy
Can ąm to już trochę inna bajka . tak prawdę mówiąc to ani motocykl ani samochód Tym się trzeba nauczyć jeżdzić bo niby motocykl się nie składa ale spróbój się sie nie przechylać w zakręcie to pocałujesz asfalt :
Ja mam tym razem wersję biegową . Klasyczna skrzynia , mieszanie biegami daje frajdę . Ma swoje wady - to straszna krowa - zero wymijania w korkach - ale przy swojej masie i wadze niezwykle silny motor ale bardzo stabilny . Dla mnie ze względu na zdrowie to jedyna opcja jazdy na motocyklu ale jestem z niego bardzo zadowolony .
Motocykle trójkołowe na kat. B – co mówią przepisy?
Prowadzenie trójkołowca na kat. B to opcja umożliwiająca poruszanie się motocyklem bez konieczności podchodzenia do dedykowanego egzaminu. Nie wszyscy jednak mogą z niej skorzystać. Według przepisów ruchu drogowego jazdę na trajce mogą rozpocząć osoby, które od minimum trzech lat mają uprawnienia kat. B. Takie samo prawo dotyczy kierowców z prawem jazdy kat. B, którzy chcą jeździć jednośladem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm³.
Uprawnienia kierowców posiadających prawo jazdy kat. B ograniczają się również do wybranego rodzaju pojazdów. Po trzech latach doświadczenia za kółkiem mogą oni prowadzić wyłącznie motocykl trójkołowy z homologacją L5e. Pojazd musi być wyposażony w przynajmniej dwa koła na jednej osi (przedniej lub tylnej), a rozstaw kół nie może być mniejszy niż 460 mm. Pojazdy, które nie spełniają wymienionych kryteriów, są dostępne wyłącznie dla kierowców z prawem jazdy kategorii A.
Ja kupując Can Ama nie miałem wbitego L5e w dowodzie . Trwało to trochę ponad godzine użeranie się w urzędzie komunikacji , ale postawiłem sprawę jasno - nie odbiorę dowodu rejestracyjnego (jeszcze tego tymczasowego na miesiąc) jeśli nie będzie tam określone jaki jest to typ motocykla - rubryka J .Dodadkowo miałem wydrukowaną szczegółową specyfikacje kanadyjskiego producenta Can Am'ów ( bezproblemu można taką znaleść do każdego motocykla w necie ) . Koniec końców mam dodatkowy wpis L5e w dowodzie . Nie należy dąć się spławic w urzędzie bo oni są zobowiązani określić typ motocykla - jeśli spełnia wszystkie wymagania dla danej klasy - nawet jeśli kupiliśmy motocykl w którym wcześniej nie było takiego wpisu w dowodzie rejestracyjnym.
Co do samych motocykli na L5e - miałem Piaggio mp3 , mam Can Ama .Niby ta sama kategoria L5e a dwie diametralnie różne maszyny .
Piaggio to stabilniejszna wersja motocykla - rozstaw kół daje większą stabilność ale motocykl składa się jak jego dwu kołowi bracia.
Atomatyczna skrzynia biegów , trzy koła składanie się w zakrętach dają naprawdę dużą frajdę z jazdy
Can ąm to już trochę inna bajka . tak prawdę mówiąc to ani motocykl ani samochód Tym się trzeba nauczyć jeżdzić bo niby motocykl się nie składa ale spróbój się sie nie przechylać w zakręcie to pocałujesz asfalt :
Ja mam tym razem wersję biegową . Klasyczna skrzynia , mieszanie biegami daje frajdę . Ma swoje wady - to straszna krowa - zero wymijania w korkach - ale przy swojej masie i wadze niezwykle silny motor ale bardzo stabilny . Dla mnie ze względu na zdrowie to jedyna opcja jazdy na motocyklu ale jestem z niego bardzo zadowolony .
-
Online
- Uczeń
- Posty: 127
- Rejestracja: 09 mar 2023, 19:26
- Imię: Paweł
- Motocykl: Hyosung GV125 , Piaggio MP3 500 i.e
- Lokalizacja: Krakow
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
- Kontaktowanie:
Re: L5E
Intryguje mnie również kategoria L4E - motocykl z wózkiem bocznym. Można jeździć na B , czy też nie , oto jest pytanie ?
- Groot
- Zarząd
- Posty: 1664
- Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:43
- Imię: Krzysztof
- Motocykl: Can Am Spyder
- Lokalizacja: Katowice
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Zlot Jeziorsko I:
- Zlot Złoty Potok II:
- Zlot Jeziorsko III:
- Zlot Jeziorsko VI:
- Bocheniec - Dwunaste spotkanie forumowe.:
- Czerna - Trzynaste spotkanie forumowe.:
- Gaj Stolarski - Czternaste spotkanie forumowe.:
- Sabatówka - Szesnaste Spotkanie forumowe:
- Forumowy gospodarz:
- Kontaktowanie:
Re: L5E
Motocykle z bocznym wózkiem to kategoria L4e - czyli teoretycznie - nawet jeści rama z wózkiem jest scalona na stałe - nie zalicza się do ustawy i mogą być z tym problemy . Nie znalazłem nigdzie odpowiedzi czy na kat. L4e można jeżdzić na "B"
Znalazłem coś takiego :
"Czy można jeździć motocyklem z wózkiem bocznym na kategorię B?
wymagania co do odległości między kołami bliźniaczymi (min. 460 mm). To oznacza, że o prowadzeniu motocykla o pojemności powyżej 125 ccm z wózkiem bocznym kierowcy mający tylko prawo jazdy kategorii B mogą zapomnieć, bo takie maszyny są zaliczane do kategorii L4 "
Znalazłem coś takiego :
"Czy można jeździć motocyklem z wózkiem bocznym na kategorię B?
wymagania co do odległości między kołami bliźniaczymi (min. 460 mm). To oznacza, że o prowadzeniu motocykla o pojemności powyżej 125 ccm z wózkiem bocznym kierowcy mający tylko prawo jazdy kategorii B mogą zapomnieć, bo takie maszyny są zaliczane do kategorii L4 "
- slawek13
- Uczeń
- Posty: 110
- Rejestracja: 14 wrz 2020, 8:57
- Imię: Slawek
- Motocykl: Honda Forza 125, Honda Goldwing 1800 Trike.
- Lokalizacja: Świerzów, Dolnośląskie
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Kontaktowanie:
Re: L5E
Panowie.
Homologacja to inaczej procedura sprawdzenia norm technicznych, dopuszczenie do ruchu pojazdu przez Dyrektora Urządu Krajowego TDT które jest wymagane przez Państwo by producent mógł sprzedawać dany model pojazdu w danym kraju, KOD, numer cyfrowy.
Pojazdy zakupione w kraju lub UE ten wpis często mają w DR. Oraz nowe zakupione w salonie mają dokument Homologacji który dostajemy.
Wyjaśniam jeszcze dokładniej - L5e to kategoria pojazdu ( rodzaj )
Pojazdy sprowadzane z poza UE.
Nie zawsze da się w Urzędzie Komunikacji przy pierwszej rejestracji w kraju, systemowo wpisać w DR okienko J - L5e, wszystkie pojazdy sprowadzone, gdy nie masz DR przy zakupie np: Sprowadzone motocykle z USA Kanady czy Mexyku.
Wtedy na życzenie petenta wpis taki umieszcza urzędnik we wewnętrznej stronie DR tam gdzie Adnotacje Urzędowe razem z datą pierwszej rejestracji w kraju. Oczywiście trzeba posiadać odpowiednie dokumenty wystawione przez stacje diagnostyczną, diagnosta i rzeczoznawca ( przegląd szczegółowy ) gdzie sprawdzają stan techniczny i parametry techniczne pojazdu ( pomiary według tabeli kwalifikacyjnej) jeśli spełnia wymogi wtedy diagnosta i rzeczoznawca identyfikuje pojazd do danej kategorii i umieszcza wpis L5e, reszta zależy od właściciela czy dopilnuje tego wpisu przy rejestrowaniu w Urzędzie komunikacji. Urząd według prawa ma obowiązek wpisać wszystkie wystawione dane do DR.
Sam sprowadzałem TRAJĘ z USA i zarejestrowałem, załatwiałem dokumenty, wpis rodzaj pojazdu L5e wpisany w DR w Adnotacjach Urzędowych.
Często są z tym problemy więc piszę bo nie wszyscy wiedzą jak to tego podejść.
Dodano po 16 minutach 41 sekundach:
Jeśli ma ktoś pytania do tematu poprzedniego mojego postu to odpowiem jak to wygląda i jak do tego się zabrać. Wiele osób sprowadza ciężkie motocykle TRIKE i chce nimi się poruszać na kat B, ale mają kłopoty z uzyskaniem tego wpisu w DR i rejestracji motocykla.
Nawet bywają kłopoty z przeglądami, nie wszystkie Stacje kontroli to robią bo się boją bo dużo roboty z tym jest nie posiadają danych szczegułowych i dokumentów określających wszystkie dane parametrów pojazdu. To częsty problem.
U mnie we Wrocku prawie każda stacja diagnostyczna cię odeśle do urzędu po tablice czerwone. Potem jesteś zdany na łaskę diagnosty.
To częsty problem gdy ciągniemy maszyny z USA Kanady czy Meksyku lub innych krajów z poza UE.
Homologacja to inaczej procedura sprawdzenia norm technicznych, dopuszczenie do ruchu pojazdu przez Dyrektora Urządu Krajowego TDT które jest wymagane przez Państwo by producent mógł sprzedawać dany model pojazdu w danym kraju, KOD, numer cyfrowy.
Pojazdy zakupione w kraju lub UE ten wpis często mają w DR. Oraz nowe zakupione w salonie mają dokument Homologacji który dostajemy.
Wyjaśniam jeszcze dokładniej - L5e to kategoria pojazdu ( rodzaj )
Pojazdy sprowadzane z poza UE.
Nie zawsze da się w Urzędzie Komunikacji przy pierwszej rejestracji w kraju, systemowo wpisać w DR okienko J - L5e, wszystkie pojazdy sprowadzone, gdy nie masz DR przy zakupie np: Sprowadzone motocykle z USA Kanady czy Mexyku.
Wtedy na życzenie petenta wpis taki umieszcza urzędnik we wewnętrznej stronie DR tam gdzie Adnotacje Urzędowe razem z datą pierwszej rejestracji w kraju. Oczywiście trzeba posiadać odpowiednie dokumenty wystawione przez stacje diagnostyczną, diagnosta i rzeczoznawca ( przegląd szczegółowy ) gdzie sprawdzają stan techniczny i parametry techniczne pojazdu ( pomiary według tabeli kwalifikacyjnej) jeśli spełnia wymogi wtedy diagnosta i rzeczoznawca identyfikuje pojazd do danej kategorii i umieszcza wpis L5e, reszta zależy od właściciela czy dopilnuje tego wpisu przy rejestrowaniu w Urzędzie komunikacji. Urząd według prawa ma obowiązek wpisać wszystkie wystawione dane do DR.
Sam sprowadzałem TRAJĘ z USA i zarejestrowałem, załatwiałem dokumenty, wpis rodzaj pojazdu L5e wpisany w DR w Adnotacjach Urzędowych.
Często są z tym problemy więc piszę bo nie wszyscy wiedzą jak to tego podejść.
Dodano po 16 minutach 41 sekundach:
Jeśli ma ktoś pytania do tematu poprzedniego mojego postu to odpowiem jak to wygląda i jak do tego się zabrać. Wiele osób sprowadza ciężkie motocykle TRIKE i chce nimi się poruszać na kat B, ale mają kłopoty z uzyskaniem tego wpisu w DR i rejestracji motocykla.
Nawet bywają kłopoty z przeglądami, nie wszystkie Stacje kontroli to robią bo się boją bo dużo roboty z tym jest nie posiadają danych szczegułowych i dokumentów określających wszystkie dane parametrów pojazdu. To częsty problem.
U mnie we Wrocku prawie każda stacja diagnostyczna cię odeśle do urzędu po tablice czerwone. Potem jesteś zdany na łaskę diagnosty.
To częsty problem gdy ciągniemy maszyny z USA Kanady czy Meksyku lub innych krajów z poza UE.
- slawek13
- Uczeń
- Posty: 110
- Rejestracja: 14 wrz 2020, 8:57
- Imię: Slawek
- Motocykl: Honda Forza 125, Honda Goldwing 1800 Trike.
- Lokalizacja: Świerzów, Dolnośląskie
- Kawa u mnie: Tak
- Drobna naprawa u mnie: Tak
- Kontaktowanie:
Re: L5E
Dodam jeszcze że do obecnej chwili miałem przyjemność sprowadzić dla znajomych, trzy Trajki, Goldiego i dwa Harleye, od Jankesów zawsze były problemy z rejestracją na L5e. Ale się udało.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości